VodafoneZiggo heeft de ambitie de milieu-impact van haar productaanbod te verkleinen. Een essentiële eerste stap is dan: weten hoe groot die impact is, en waar die precies zit. Heel precies. Daarvoor doet het telecombedrijf een beroep op de expertise van Impact House van Grant Thornton. Duurzaamheidsmanager Wietse Kuiken van VodafoneZiggo en Lara Plandsoen van Impact House van Grant Thornton vertellen over het onderzoek naar de herkomst en milieu-impact van vier belangrijke productsoorten.

Milieu-impact halveren

VodafoneZiggo en Impact House van Grant Thornton werken al vijf jaar samen op het onderwerp duurzaamheid. Lara Plandsoen vertelt: “Wij ondersteunen het duurzaamheidsteam van VodafoneZiggo om duurzaamheid onderdeel te maken van de strategie van het telecombedrijf.” VodafoneZiggo heeft als doel haar milieu-impact in 2025 te halveren. En netto CO2-neutraal te worden in 2050, ten opzichte van 2018. Als sociaal doel wil het bedrijf zo veel mogelijk mensen digitaal vaardig maken en daarmee de digitale kloof dichten.

Intrinsiek gemotiveerd

Dit onderzoek naar de herkomst en de milieu-impact van de producten van VodafoneZiggo is onderdeel van de samenwerking en draagt bij aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van het telecombedrijf. “Onze organisatie is intrinsiek gemotiveerd om precies te weten wat er in een product zit”, legt duurzaamheidsmanager Wietse Kuiken uit. “We willen weten wat de gevolgen zijn voor het milieu. En welke risico’s eraan kleven, op het gebied van biodiversiteit en mensenrechten. Dit project is de eerste stap richting het verbeteren van onze producten en het reduceren van de impact op het milieu.”