Het is een wetmatigheid: de dansvloer blijft gegarandeerd leeg als niemand een eerste pasje durft te wagen. Dit principe geldt ook voor de ontwikkeling van autovervoer op waterstof in Nederland. Er zijn pioniers nodig die een eerste stap zetten. Fabrikanten die waterstofauto’s bouwen. Automobilisten die er een kopen. En partijen die een netwerk van waterstofstations aanleggen. Shell is samen met een aantal partners begonnen met dansen.

Het eerste zichtbare resultaat van de inspanningen van Shell is de spoedige opening van het waterstofstation Den Ruygenhoek nabij Hoofddorp, het eerste vulpunt van Shell in Nederland. Lisa Montanari is Hydrogen Commercial Manager bij Shell. Ze verklaart: “Wij willen de ontwikkeling van waterstof in de Nederlandse mobiliteitssector stimuleren. We kunnen niet meer wachten.”

Visie en leiderschap

Ook de afgelopen jaren heeft Dijkshoorn zich hard gemaakt Haar partners uit de auto-industrie die waterstofauto’s produceren, Toyota met de Mirai en Hyundai met de Nexo, zijn er maar wat blij mee. Want hoe meer waterstoftankstations in Nederland, hoe aantrekkelijker dat is voor potentiële kopers van waterstofauto’s. “Iedere keer als er een vulpunt bij komt in Nederland, zien wij de verkoop van onze waterstofauto stijgen”, vertelt Berend Jan Hoekman, directeur van Hyundai. “Met het openen van dit vulpunt laat Shell zien dat ze visie heeft. En leiderschap toont. Net als wij dat doen, samen met Toyota.”

‘Deze kant moet het op’

Hoekman schetst de toekomstvisie van zijn automerk. Dat moet het groenste ter wereld worden, en het meest innovatieve voor alternatieve mobiliteit. Waterstof is een van de pijlers waar Hyundai zich op richt. “We weten dat het in de eerste jaren vooral op investeren aankomt, maar we weten wel dat het deze kant op moet”, aldus Hoekman. Vergelijkbaar is de koers van Toyota. Toyota is al meer dan 20 jaar bezig met elektrificatie van automobiliteit. Jan-Christiaan Koenders, directeur Louwman & Parqui, de importeur van Toyota in Nederland: “Zoals Toyota al vooropliep met de hybride auto, zo doet ze dat nu ook met waterstof. Hybride, elektrisch én waterstof zijn belangrijk voor de toekomst.”